Menu Sluiten

Presentatie van de Federatie

De Federatie van de Recuperatheken is een vereniging zonder winstoogmerk die als doel heeft het “Recuperatheek”-model” te verspreiden, initiatieven te begeleiden en te koppelen, ecologische innovaties te cultiveren en te bevorderen.

Het “Recuperatheek”-model Verspreiden in alle creatieve scholen in Europa. Deze verdediging houdt in dat men zich bewust wordt van het probleem van het hergebruik, maar ook dat het “Recuperatheek”-model didactisch wordt gepresenteerd via verschillende media: gerichte postercampagnes in scholen, artikelen in de pers, sociale netwerken, onze deelname aan evenementen of beurzen in verband met kunsteducatie of het milieu.

De bouw van nieuwe projecten Begeleiden zowel de duurzaamheid van elke Recuperatheek, jaar na jaar. Om dit te doen, stelt de Federatie verschillende kant-en-klare hulpmiddelen ter beschikking (website, lanceerzaak, mobiele applicatie) om de logistieke implementatie van een Recuperatheek te vergemakkelijken. Daarnaast biedt de Federatie ook gepersonaliseerde ondersteuning dankzij Respondenten per geografisch gebied en interventies ter plaatse (conferenties, workshops, lanceringsopvolging). Daarnaast organiseren we elk jaar een jaarlijkse bewustmakingscampagne over hergebruik, waarbij we de nadruk leggen op een bepaald materiaal, de impact ervan op het milieu, de analyse van de volledige levenscyclus en de beste manier om het te gebruiken.

Het Verbinden van een netwerk van scholen en studenten rond de waarden van Recuperatheken, zodat de studenten elkaar kunnen ontmoeten en hun lokale ervaringen kunnen uitwisselen. Elk jaar organiseren we onze “Vergaderingen Officiële Jaarlijkse van de Recuperatheken” in een “beginnersschool” om deze een mooie helpende hand te bieden: bijvoorbeeld door het creëren van aangepast meubilair voor het in oprichting zijnde Recycling Centrum, door het delen van goede praktijken uit de oprichting van andere projecten en door samen na te denken over de problemen die specifiek zijn voor de vestiging. Bovendien creëert dit evenement een link met de schoolautoriteiten, om het project te helpen verankeren.

Buiten deze bijeenkomsten om blijft het contact permanent, dankzij het aanbieden van een platform voor het online uitwisselen en delen van informatie.

Het Kweken van nieuwe kennis over materialen, nieuwe technieken en manieren om de samenleving te creëren en te maken. Door van de ecologische transitie een motor van de creatie en een object van onderzoek te maken, is de Recuperatheken een laboratorium dat nieuwe vormen van leren creëert en zichzelf voortdurend opnieuw uitvindt.

Door tijdens de RARes de praktijken van de studenten aan elkaar te koppelen, circuleren nieuwe toepassingen van hergebruik in de creatie, wordt de inventiviteit gestimuleerd en wordt het bewustzijn van de rol van hergebruik in de creatie – en vice versa – vergroot. Tijdens de ROAR en RARes denken onze leden opnieuw na over de creatieschool en onze maatschappij, naast onderzoekers, leerkrachten, kunstenaars en actoren van de Sociale & Solidaire Economie.

Waardering van ecologische innovaties en praktijken met betrekking tot ecodesign: naast het stimuleren van circulaire reflexen in het gebruik van materialen, willen we inventieve en innovatieve duurzame praktijken verspreiden binnen de creatieve wereld in het kader van ROAR en RARes.

Bij RARes maakt de Federatie het onderzoek en de creatie van onze leden zichtbaar in de vorm van tentoonstellingen, rondetafels en de publicatie van een tijdschrift. We zorgen ervoor dat de gastcreators en hun partners in dezelfde plaats worden gecentraliseerd, terwijl we vooropgezette ideeën over hedendaagse creatie uitdagen door ze te hergebruiken en open te stellen voor een breder publiek. Het is om nieuwe mogelijkheden te voorzien door het combineren van lokaal vakmanschap en hergebruiktechnieken om nieuwe manieren van handelen te creëren met de ecologische transitie.

Het Team

Olivier Milis

Medeoprichter, ontwikkelingsofficier en schoolcoach

Gepassioneerd door de levenscyclus van materialen, was hij in 2015 mede-oprichter van de eerste Recuperatheek van de Schone Kunsten van Lyon. Na zijn masterdiploma in de ruimtevaart aan de ENSBA Lyon heeft Olivier een burgerdienst uitgevoerd aan de Réserve des arts in Parijs om meer te komen weten over het ontwikkelingspotentieel van de sector van het hergebruik in de creatieve omgeving. In 2017 richtte hij, in navolging van de populariteit van het “Recuperatheek”-model, mede de Fédération des Recuperatheken op. Het afgelopen jaar heeft hij fulltime gewerkt voor de Federatie en heeft hij steun verleend aan Recuperatheken die worden gelanceerd of al zijn opgericht. Hij werkt momenteel ook samen met Margot Souren aan een projectversnellingsprogramma bij Coopcity in Brussel.

Esther Coillet-Matillon

Medeoprichter & Hoofd Artistieke, Culturele en Pedagogische Ontwikkeling

Esther Coillet-Matillon studeerde in 2016 af aan DNESP Art aan de ENSBA Lyon. Ze is kunstenares en doceert beeldende kunst. Haar artistieke werk stelt de levenscyclus van het werk en de inscriptie ervan in zijn plaats van herkomst in vraag door de materialen en gebaren die het vormen. Gedurende haar hele carrière in de schone kunsten leidt ze collectieve projecten. Met name Les APARTéS, in samenwerking met de BdE de l’EM Lyon, een cyclus van tentoonstellingen in appartementen die ze samenstelt, en de Recuperatheek, die ze in 2015 mede heeft opgericht. Ze is ook betrokken bij de verschillende bestuursorganen van de school en bij ANdÉA om de studenten te vertegenwoordigen. De collectieve en participatieve pedagogie in kunstscholen was het onderwerp van haar proefschrift. Vandaag zet ze haar onderzoek en haar engagement binnen de federatie voort als begeleider van de Recuperatheken in ontwikkeling of reeds in werking. Zij ontwikkelt momenteel de RARes, Résidences Artistiques des Recuperatheken.

Amandine Enjolras

Grafisch ontwerper

Freelance grafisch ontwerper en illustrator, Amandine houdt ervan om haar creativiteit te verrijken door betrokken te raken bij verschillende artistieke en culturele projecten. Na haar studie grafische vormgeving lanceert ze zich in 2017 als ontwerper onder de naam Rose-Berry.
Bezorgd over het milieu, organiseert ze thuis in haar wijk zero-waste workshops.
Na een eerste ervaring in de culturele associatieve omgeving met 9.7 waar ze grafisch ontwerper was voor de communicatie van raportevenementen, treedt ze nu toe tot het Bureau van de Federatie des Recuperatheken, gedreven door de wens om haar praktijk te delen, te ontwikkelen en te verrijken en om opnieuw aansluiting te vinden bij een omgeving die ze zo heeft gemist: ontwerpscholen.

Emma De Meira

Penningmeester

Emma is een activiste voor sociale en milieuaangelegenheden (met name bij de Youth For Climate-beweging in Lyon) en momenteel student bij ENSATT in de administratie van de podiumkunsten. Ze is betrokken bij het avontuur van de Federatie van Recuperatheken om de plaats van kunst en cultuur in de ecologische en sociale strijd nauwkeuriger te onderzoeken. Zo wil ze haar vaardigheden en kennis (nu en in de toekomst) in de administratie brengen om de Federatie te helpen leven en de fundamenten van een andere maatschappij op te bouwen, door inventiviteit en ontgroening te combineren.

Marion Legrand

Secretaris

Voormalig student van ESAD de Saint Etienne, voormalig interieurarchitect/ontwerper; nu docent toegepaste kunst in het Lycée Beroep. Marion heeft altijd geprobeerd haar interesse en de belangrijke behoefte aan ecologie in het leven te verzoenen met haar passie voor de kunst (zowel plastisch als toegepast). De Federatie van Recuperatheken is een gelegenheid om de twee te verzoenen en de verbinding te leggen met de kunstscholen, die een onuitputtelijke bron van rijkdom en inspiratie zijn! Haar ervaringen als kunstacademiestudent, als interieurarchitect en nu ook als lerares kunnen binnen de federatie goed worden benut.

Margot Souren

Europees ontwikkelingsambtenaar

Margot Souren studeerde in 2019 af in Plastische, Visuele en Ruimtevaartkunst bij ESA-Saint-Luc Brussel. Ze schreef de eerste scriptie over de Recuperatheken die erd genomineerd voor de “Hera Thesis Awards”. Voor haar afstudeerproject heeft ze een Recuperatheek in haar school opgezet en dit project heeft een prijs gewonnen op de “Zero Waste Student Challenge”. Vandaag de dag werkt ze voor een freelance bedrijf op het gebied van interieurontwerp met behulp van gerecyclede materialen en meubels. Zij is betrokken bij de federatie van Recuperatheken met als doel het model uit te breiden naar Europa.

Samuel Mecklenburg

Partnerschapsfunctionaris en fotograaf

Als drager van talrijke studenteninitiatieven binnen zijn school, vertegenwoordiger van de ANdÉA voor meerdere jaren, vervolgens verkozen tot CNESERAC, nam hij in 2015 deel aan de oprichting van de eerste Recuperatheek des Beaux-Arts de Lyon. Na het behalen van zijn DNA-kunstdiploma in 2018 ging hij aan de slag met de Master Space Design van ENSBA Lyon en werkte hij aan de heroprichting van het Maison de l’Écologie, een experimentele site van een derde partij in Lyon waarvan hij voorzitter is. In 2018 werd hij betrokken bij de Federatie van Recuperatheken, waarvoor hij verantwoordelijk is voor de partnerschappen en de externe betrekkingen. Zijn werk, dat het midden houdt tussen Kunst en Design, gaat over antropocene kwesties en het risico van systemische ineenstorting.

Vervolgaanbiedingen

De missie van de Federatie is om de Recuperatheken te begeleiden, bij de lancering maar ook daarna, om de duurzaamheid van het door de school ondersteunde project te verzekeren. Daarom hebben wij hieronder verschillende vervolgaanbiedingen uitgewerkt.

Lancering

Het lanceren van een Recuperatheek is een ambitieus project, dat een aanzienlijke investering van tijd en energie vergt en dat studenten kan ontmoedigen als ze de enige dragers zijn. De Federatie heeft vastgesteld dat een opvolging van het project bij de start ervan enerzijds kan helpen om het project in een efficiënt en realistisch kader te concretiseren en anderzijds om het in een vrij kort tijdsbestek (een semester) te doen dat meer in lijn is met het studentenritme.

Het is ook om deze reden dat we scholen voorstellen en adviseren om de oprichting van een Recuperatheek in hun pedagogisch project op te nemen, bijvoorbeeld in het kader van een seminarie dat wordt gegeven in samenwerking met een opleider van de Federatie van Recuperatheken.  Zo kon de oprichting van de Recuperatheek van de ULB in Brussel (de Ant Hill), dankzij de begeleiding van een herplaatser, in een recordtijd worden gerealiseerd: slechts 4 maanden na de oprichting was de Recuperatheek operationeel.

Om de efficiënte en snelle lancering van nieuwe Recuperatheek te bevorderen, biedt de Federatie daarom ondersteuning op maat voor elke school. Dit aanbod bestaat uit 50 uur training verspreid over een semester. Een trainer van de Federatie van Recuperatheken zal de oprichting van de Recuperatheek vergemakkelijken (introductie van het model, taakverdeling, organisatie van de ruimte, uitwisselingssysteem, etc.). De trainer zal dienen als schakel tussen het project Recuperatheek, de administratie en de faculteit van de school, en zal, in overleg met hen, bijdragen aan een effectieve articulatie tussen de studenten en de school.

De begeleiding op maat wordt afgesloten met een workshop van een week waarin de studenten en de begeleider de werking van de Recuperatheek afronden en de lokalen inrichten met hergebruiksmaterialen, afhankelijk van de behoeften van de studenten van het etablissement.

Jaarlijks

Voor de reeds ontwikkelde Recuperatheken stelt de Federatie ook een jaarlijkse opvolging voor. De ervaring leert dat in de context van de school, hoewel de initiatieven van de studenten zich onder impuls van een gemotiveerd team snel kunnen ontwikkelen, hun duurzaamheid verre van verzekerd is, vooral wanneer de overdracht aan een nieuwe generatie studenten plaatsvindt. Hoewel het “Recuperatheek”-model voorziet manieren om dit probleem te verlichten (bijvoorbeeld door het creëren van een link door middel van het gebruik van geld, of door het opzetten van een procedure voor de vroegtijdige vernieuwing van het team), is dit type van studentenproject niet immuun voor enkele moeilijkheden op de weg ernaartoe. Zo kan er bijvoorbeeld een verlies aan inzicht in het model, een ongeschikte locatie, een gebrek aan vrijwilligers om het over te nemen, uitputting van de deelnemers of efficiëntieproblemen optreden. Het doel van de jaarlijkse opvolging is om deze moeilijkheden te voorkomen, om ter plaatse een nauwgezette opvolging te verzekeren, via e-mail en telefoon, om de Recuperatheek een nieuwe impuls te geven. De Federatie stelt 3 bezoeken van één dag voor, gespreid over het jaar, op sleutelmomenten in het leven van de Recuperatheek.

Punctueel

Voor scholen die geïnteresseerd zijn in de Recuperatheek-model en meer willen weten, biedt de Federatie haar diensten aan voor de organisatie van conferenties over de problematiek rond de oprichting van een Recuperatheek.

En voor bevestigde Recuperatheken die verder willen gaan in hun reflectie over hergebruik, bieden we ook verschillende thematische workshops aan over de circulaire economie, collectieve intelligentie, hergebruik of eco-design.

Voor elk verzoek om aanvullende informatie en aangepaste offertes : federation@recuperatheque.org

ROAR

Elk jaar in het najaar organiseert de Federatie van Recuperatheken de Vergadering Official Jaarlijks Recuperatheken (ROAR). Deze bijeenkomst vindt plaats in een school met een “beginners” project om het een impuls te geven.

De doelstellingen :

• Uitwisselen in een speelse sfeer, contacten leggen, zich persoonlijk verrijken en een echt netwerk creëren tussen alle projecten van de Recuperatheken, door studenten te ontmoeten die dezelfde waarden delen (duurzame ontwikkeling en de verspreiding ervan door middel van bewustwording, experimenteren en innovatie, en solidariteit).
  • Zijn ervaring delen zodat de verschillende initiatieven elkaar wederzijds verrijken, om zo duurzaam te zijn.
  • De behoeften van de Recuperatheken voor het creëren van nieuwe instrumenten aanspreken.
  • Het ontwikkelen van de Recuperatheek dankzij een nieuw thema dat elk jaar tijdens de bijeenkomst wordt verkend.
Animation Rencontres des Récupérathèques

End of October 2018, the Art and Design school from Saint-Etienne, the Pré-Fabrique and the FABuleuse Cantine welcomed the first Officials and Annual Recuperatheques’s Rendezvous. More than 30 students from 7 schools from France and Belgium were reunited.

The goal of this first meeting is to collectively sketch out what the Federation of Recuperatheques could look like.

Each project presented their particularities and we were able to work together over what the best operation for a Recuperatheque and the Federation would be. We were also honoured to attend a conference from Baptiste Menu, about the “symbiotic design” in the workshop of his collective Open sources. Different sponsors from Lien, “la monnaie locale de Saint-Étienne”, came. We were able to learn a little more about the specificities of a local currency. During the weekend, throughout the event, we enjoyed excellent meals made from unsold items prepared and cooked by La FABuleuse Cantine.

We had chosen ESAD Saint-Etienne as the first venue for this meeting because an enthusiastic team of students wanted to set up a Recuperatheque rapidly. Today it’s done, the Aubenne is born and continues to evolve and grow!

End of October 2019, the Beaux-Arts National school from Lyon and the “La Maison de l’écologie” welcomed the second Officials and Annual Recuperatheques’s Rendezvous which gathered more than 50 students from 13 art schools from France and Belgium.

The goal for this second meeting was creating a favourable environment to unite and create link. The program has responded to the expectations thanks to the diversity and formal and unformal moments. This made it possible to generate real wealth in the exchange and sharing of knowledge.

The knowledge transfer was another goal which was shaped by speaking times dedicated to the sharing of experiences and by some workshops specifically about collective intelligence. We also had different conferences about social and solidarity economy in the reuse and creation sector. A more scientific content  was also brought through a conference about resource depletion. Some artists came to present their work.

The presentation of each Recuperatheques or the testimony from schools allowed us to evaluate and target the needs of the Recuperatheque to think about new tools to accompany them in the best possible way.

For this second edition, we would like to thanks:

• The donors who financed a good portion of the food for the students.
  • Student volunteers who cooked, prepared each meal and housed the students.
  • The ENSBA Lyon for their hospitality and the meal offered
  • “la Maison de l’écologie” for the loan of the premises.
  • The « Brasserie du Pilat » as sponsor.
  • Speakers : Guillaume Poignon from “Les Atelier Emmaüs”, Caroline Gomas from “Recup & Gamelles”, Stéphane Pagano, Florestan Groult, Claire Daudin, Cédric Esturillo, Charlotte Denamur.
  • Joanne Boachon form « Mineka » for the generous sharing at her conference.
  • The cultural Ministry for his financial support
  • And to our volunteer who covered the event, Settar Ozdemir as photographer and Anna Giron as community manager and thanks to Samuel Mecklenburg and Martin Alaya for the spontaneous pictures

Naar uw dagboeken

Blokkeer de datum al! De derde vergadering vindt plaats van 21 oktober tot 24 oktober 2021 in La Cambre in Brussel.

RARes

De artistieke residenties van de Recuperatheken

15 studenten – 5 dagen workshop – 1 techniek – 1 herbruikbaar materiaal – 1 vakman – 1 kunstenaar – 1 vernissage – 1 ronde tafel – 1 tentoonstelling – 1 tijdschrift

“Cultuur als een sociale vector, die de dialoog tussen burgers, territoriale actoren en scheppers in wording opent.”

Doelstellingen :

• Het koppelen van het artistieke en het hergebruik.
  • Om eco-design technieken te leren.
  • Om te laten zien dat creatie toegankelijk is, wat de middelen van de studenten ook zijn.
  • Het verspreiden van duurzame praktijken in de wereld van de creatie.
  • Een breder publiek bewust maken van de inzet van herwaardering van materialen door middel van hergebruik.
  • De wereld van de creatie dichter bij de problematiek van de sociale banden en de kortsluiting op het grondgebied brengen.
  • De sociale kloof binnen de kunstscholen en in de kunstwereld in het algemeen verkleinen.

Met de RARes gaat de federatie verder naast de actoren van de toekomst en de jonge creatie om haar vijf dimensies te implementeren :

VERSPREIDEN, door het promoten van de FDR door middel van tentoonstellingen, rondetafelgesprekken en het uitgeven van tijdschriften.
          BEGELEID, door de deelnemende studenten de verwerving van nieuwe kennis op het gebied van eco-design aan te bieden die zij kunnen doorgeven aan hun scholen.
          LINK, door het samenbrengen van studenten van verschillende Recuperatheken die verankerd zijn in verschillende creatiescholen, die in staat zullen zijn om uit te wisselen over hun praktijk, zowel binnen hun Recuperatheek, hun school, als in hun creatieve werk.
           CULTIVEREN, door pedagogie rond hergebruik in de creatie, door het stimuleren van inventiviteit, en door bewustwording van de rol van hergebruik in de creatie en vice versa. Dit project van residenties zal ook een ervaring zijn in het delen van kennis met de bewoners van het grondgebied en de gebruikers van de plaats van ontvangst.
           VALORISEREN,  door zich open te stellen voor een publiek van buitenaf, heeft de inwonende student de mogelijkheid om zijn werk aan een breder publiek te laten zien, een zeldzaam verschijnsel tijdens de studentencursus. De waarde van creatie door middel van hergebruik vergroten door de makers en hun partners in dezelfde plaats te centraliseren, door aan te tonen dat hergebruik en creatie dezelfde verrijkende sociale vector vormen voor de gebieden, en door vooropgezette ideeën over hedendaagse creatie door middel van hergebruik uit te dagen.

Om toegankelijk te zijn voor alle studenten, zorgen wij voor hun accommodatie en maaltijden gedurende de week. De RARes vinden elk voorjaar plaats. De oproep tot het indienen van projecten zal vooraf worden verspreid. Om deel te nemen aan de residentie moet de kandidaat een motivatiebrief, een portfolio en een voorproject (het kan individueel of collectief zijn) sturen volgens de opgegeven voorwaarden.

TOOLS

Een andere missie van de Federatie is het leven van haar leden Recuperatheken te vereenvoudigen. Hiervoor stellen wij hen diverse hulpmiddelen ter beschikking.

Hier zijn een paar voorbeelden:

• “LA VALISE”, een gezamenlijke en beperkte editie, wordt aan alle Recuperatheken in wording aangeboden en bevat een reeks gidsen en hulpmiddelen om hun “sleutel-op-de-de-deur” lancering te vergemakkelijken.
  • Een ledenruimte op onze site die het mogelijk maakt om informatie te delen, te discussiëren en goede praktijken te verspreiden, in de vorm van instrumenten die zijn gecreëerd door het experimenteren van de leden van de verschillende herstelcentra.
  • Plannen voor opslagmeubilair aangepast aan een Recuperatheek (“Racks-à-tout”)
  • Een webapplicatie om de gedigitaliseerde materiaalinventarisatie te vergemakkelijken, zodat er een automatische online catalogus (in ontwikkeling) kan worden gemaakt.